Training in persoonlijke groei

Stress en burn out voorkomen

Hoe voorkom je dat stress de overhand neemt en je in een burn out terecht komt?

Wat is eigenlijk een burn out?

1 op de 7 Nederlanders zegt burn out klachten te hebben. Een burn out begint altijd met te veel stress. Stress is een chemische reactie in je lichaam. Je lijf produceert adrenaline en het stresshormoon cortisol. Dit maakt je scherp en alert. Als je scherp en alert bent is dit in veel situaties erg handig. Je moet bijvoorbeeld presteren op school of hebt een deadline op je werk. Als je extra scherp en alert bent heb je meer focus en zal je beter presteren. Je bent in opperste paraatheid.

Maar continu heel scherp en alert zijn kan problemen met zich mee brengen. Als je niet op tijd en regelmatig ontspant zit je al snel in het voorstadium van een burn out. Je hebt dan klachten zoals slecht slapen, fysieke klachten of je bent prikkelbaar. Als je geen rust neemt dan stort je in en zit je in een burn out. Je bent dan volledig opgebrand.

Positief omgaan met stress

Gelukkig kunnen wij zelf een hoop doen om positief om te gaan met stress. Hoe je met stress omgaat bepaalt grotendeels of en in welke mate je er last van hebt.

De onderstaande 6 stappen kunnen je helpen om positief om te gaan met stress. Ze lijken simpel maar de kunst is om het ook daadwerkelijk aan te pakken.

1. Accepteer dat sommige dingen nu eenmaal zijn zoals ze zijn. Vlucht niet voor de situatie waar je in zit. Uiteraard is het goed om te ontspannen maar ga niet ontspannen zodat je weg kan vluchten van de situatie. Zie de situatie bewust onder ogen. Alleen zo kan je iets veranderen om de stress te reduceren.

2. Verander wat veranderd kan worden Doe aan stressmanagement; stel prioriteiten en heel belangrijk bepaal je grenzen en zet deze duidelijk neer. Is het zo druk op je werk dat je vaak in de avond nog aan het werk bent? En levert je dit veel stress op? Bepaal dat je bijvoorbeeld na het avondeten niet meer werkt en houd je hieraan.

3. Doe waar je ontspannen van wordt. Houd je van bijvoorbeeld wandelen, lezen of uit eten gaan? Ga vooral iets doen waar jij lekker van ontspant en maak je hoofd leeg.

4. Las regelmatig rustpauzes in. Het klinkt zo simpel maar het is zo belangrijk. Het hoeven geen grote pauzes te zijn zoals een vakantie. Maar ga even koffie drinken met een collega, loop even de deur uit om te lunchen. Het zijn de kleine momenten die enorm kunnen bijdragen.

5. Onderhoud sociale contacten. Een wetenschappelijk bewezen methode tegen stress is knuffelen. Contact, aanrakingen, knuffelen zorgen voor een gelukshormoon waardoor wij ons beter gaan voelen. Dus zoek die goede vrienden op of haal oude contacten weer aan. Volgens onderzoek gaat het niet om de hoeveelheid vrienden maar om de kwaliteit. Kan je echt op je vrienden rekenen en ben je zelf ook tevreden met de vriendschap? Dit is vaak voldoende om het fijne gevoel te krijgen bij omgang met vrienden.

6. Zorg goed voor jezelf. Het is zo cliché maar goed voor jezelf zorgen is erg belangrijk. Beweeg voldoende;’ minimaal een half uur per dag. Dit hoeft helemaal niet intensief te zijn, maar door in beweging te zijn worden de stresshormonen afgevoerd. En heel belangrijk: eet gezond. Door gezonde voedingstoffen tot je te nemen krijg je goede energieën binnen en zorg je goed voor je innerlijke gestel.

Burn out preventieprogramma

Ga serieus met bovenstaande punten aan de slag en je zal zien dat je de stress vaak zelf in de hand hebt. Kom je er niet meer uit of lukt het niet om met bovenstaande punten aan de slag te gaan? Neem contact met ons op! Wij hebben een burn out preventieprogramma wat uitkomst biedt als je lastig met stress om kan gaan. Daarnaast is het ook mogelijk om op individuele basis of met een team een soort gelijk programma te volgen. Lees hier meer over het programma.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *